keskiviikko 24. helmikuuta 2016

Mitä kannattaa huomioida ulkokuvauksessa?

MITÄ KANNATTAA HUOMIOIDA KUN VALOKUVATAAN ULKONA?

Olen kuvannut koiria ja lapsia ulkona sekä kymmeniä ortodoksisia tsasounoita kaikkina vuodenaikoina ja se on opettanut kantapäänkin kautta jotain välineistä eri olosuhteissa. Olen kuvannut kesän kuumuudessa ja auringonpaisteessa, syksyn vesisateissa (ikävä kyllä joskus sade yllättää ja aina ei ole mahdollisuutta tulla uudelleen vaan on kuvattava vallitsevissa olosuhteissa) sekä talven lumikinoksissa ja paukkupakkasissa.

Koirakuvaukseen mukaan lähtevät varusteet.
Valokuvaajalla ja kamelilla on paljon yhteistä :)

OMA TYYPILLINEN REISSUKALUSTONI JA ULKOKUVAUKSESSA HUOMIOITAVAA:

ENNEN KUVAUSREISSUA:

Tässä olisi ohjausvirhe kummallekin puolelle aiheuttanut autolle
mittavat huoltotoimenpiteet ja kuivatuksen - vakuutukset tulee olla kohdillaan
Ensimmäiseksi painotan sitä että valokuvauksessa on kaikenlaisia jalustoja ja telineitä ja kuvattavat kohteet ovat useimmiten sellaisia joista ei etukäteen tiedä tarpeeksi ja siksipä juuri on ensimmäinen ja tärkein yksittäinen asia huolehtia siitä että vakuutukset ovat kunnossa ennenkuin lähtee kuvailemaan yhtään minnekään. Se salama voi kaatua paitsi jonkun ihmisen tai eläimen päälle, myös tietysti juuri siihen viereen pysäköineen Teslan tai sen elämäsi ensimmäisen livenä näkemäsi Ming-vaasin päälle. Siinä kohdin on ihan mukava jos voi sanoa että minulla on vakuutus joka korvaa.

Yleisesti ennen kuvauskeikkaa on hyvä katsoa sääennusteet ja varautua muutamaan mahdolliseen säävaihtoehtoon. Vaatetus on hyvä olla sellainen että tarvittaessa voi rähmälleenkin mennä jos paras kuvakulma sen vaatii. Yleensäkin kuvaajan on kohteliasta olla hillitysti pukeutunut sillä kuvaajan kuuluukin olla 'näkymätön' ainakin mikäli kuvataan tilaisuutta jossa ihmisiä - rakennukset eivät juurikaan pukeutumisestamme välitä :) Lisäksi esim. valotusmittarilla mitattaessa kuvaaja ei saisi vaatetuksellaan heijastaa mittaustulokseen ylimääräistä valoa, eli siksi valokuvaajalla perinteinen taiteilijan musta on jopa teknisesti perusteltua ja suotavaa.

ULKOKUVAUKSISSA KÄYTTÄMIÄNI TARVIKKEITA:

(Kalusto päivittynyt tästä sen jälkeen kun tämä on alunperin kirjoitettu, mutta tarkat mallit ei ole olennaisia, vaan kaikki muu tässä mainittu enemmänkin)

KAMERA(T):

Canon  Canon Mark III ja Canon Mark IV, DJI Mavic Pro (drone), GoPro Hero 4 Silver, puhelin 'joka sattuu olemaan mukana'
- Roiskevesitiivis
- Poistan kameroista kantohihnat koska tuuli tarttuu niihin ja aiheuttaa tuulella kameran heilumista ja epätarkkuutta kuvissa.
- Kestävä runko joka ei pelästy pienistä kolhuista
- Dronella otan ilmakuvat
- GoPro 'behind the scenes videoihin'
- Puhelimella otan 'behind the scenes' kuvia blogiin


MUISTIKORTIT:

Compact Flash Cards:
SanDisk UMDS7 120Mb/s 32Gb
Kingston 133x 8Gb
Sandisk Extreme 60Mb/s UMDA 8Gb
Transcend 133x 16Gb
SD Cards:
Lexar Professional 633x 95Mb/s 32Gb
- Riittävästi ja varalle lisää jos jokin lakkaa toimimasta. Hyvä hajauttaa suuremmat kuvausrupeamat useammalle kortille siltä varalta että kortti vikaantuu niin edes puolet kuvista olisi tallella. Joissain kameroissa (esim. Mark III) on mahdollista ottaa kuvat kahdelle kortille. Tätä ominaisuutta käytänkin hyväksi niin kuvat tulee automaattisesti varmistettua eikä yhden kortin vikaantuminen aiheuta ongelmaa.

AKUT:

2x Canon LP-E6
2x Canon LP-E6N (Mark IV:lle)
2x Pisen (LP-E6 compatible)
- Kamerakohtaiset merkkiakut
- Ota myös latauslaite mukaan
- Lataa akut ENNEN reissuun lähtöä
- Ota mukaan tuplamäärä akkuja siihen nähden mitä uskot tarvitsevasi


AKKUKAHVA:

Canon Battery Grip BG-E6
- Mahdollistaa tukevamman otteen kamerasta myös kuvatessa pystykuvaa. Myös toinen sujlinnappi ja säätöpyörä löytyy myös luonnollisemmasta paikasta kuvattaessa pystykuvaa joka helpottaa ja parantaa kuvausotetta ja käsien asentoa.

VALOTUSMITTARI:

- Valotusmittarin käyttö erityisesti salamalla kuvattaessa helpottaa ja nopeuttaa oikean valotusarvon löytämistä ja säästää aikaa joka valokuvamallia tarvitsee seisottaa odottamassa ennenkuin päästään kuvaamaan. Lisäksi se harjaannuttaa oikean valotusarvon löytämisessä nopeammin.

JALUSTA:

Manfrotto MT294A3
- Riittävän korkeaksi yltävä (180cm vähintään korkeimmillaan) ettei tarvitse olla kumarassa asennossa jos muutoin korkeus ei haittaa, kuten rakennusten kohdalla.
- Tukeva, ei saa väristä ja heilua ihan pienimmästä tuulesta. Jalat eivät saisi olla 'joustavia' koska se tarkoittaa sama kuin heiluva

PALLOPÄÄ:

Dimi Doukas valokuvaus pallopää kamerajalusta
Laadukas ja riittävää painoa kestävä pallopää
helpottaa kuvaamista kummasti

Manfrotto 498RC2 (jonka Manfrotto on korvannut sittemmin tällä mallilla)
- Varmistu siitä että pallonivelen enimmäiskuorma (kantavuus - safety payload) on riittävä kameralle+objektiiville ja huomioi että pidemmät objektiivit tuovat vääntöä enemmän. Omassa mallissani se on 8kg mutta tuossa uudemmassa mallissa se näyttäisi olevan 10kg. Esim. Canon mark II painaa vajaan kilon, 70-200 objektiivi painaa 1,6kg joten kamera ja objektiivi painaa helposti 2,5kg ja kun huomioidaan vääntömomentti jonka pidempi objektiivi aiheuttaa niin on syytä ottaa pallopää jossa on riittävästi pitoa ja kestävyyttä pitää kamera paikallaan silloinkin kun se ei ole ihan perusasennossa.
- Pallonivel on käytännöllisin koska tällöin on vain yksi säätö joka pitää avata tai kiristää ja kameran saa mihin asentoon vain helposti ja nopeasti. Jätä kino- ja videopäät videokameroille. Pallonivelen on kuitenkin oltava laadukas tai se lakkaa jonkin ajan kuluttua toimimasta liukkaasti ja helposti. Pallo ei saa hioutua karkeaksi helposti koska tällöin se ei toimi liukkaasti vaikka sen öljyäisi. Yritin säästää ja otin edullisemman halpamerkkisen pallonivelen joka kesti vajaan vuoden ja sen jälkeen maksoin suosiolla merkkinivelen, jota myös aseöljyllä olen voidellut notkean liikkuvuuden säilyttämiseksi

KAMERAN L-KIINNITYS

- Manfrotto MS050M4-Q2, mahdollistaa kameran kääntämisen horisontaali- ja vertikaaliasentoon kohdistuspisteen pysyessä täsmälleen samassa kohdassa.


OBJEKTIVIIT eli LINSSIT:

Canon 70-200mm 2.8 IS USM L
Canon 85mm 1.2 L
Tamron SP 24-70mm F/2.8 USD 082 Di
Canon TS-E 17mm F/4 L
Linssien on syytä olla...:
- Roiskevesitiiviit
- Laadukkaat jotta kuvien laatu olisi mahdollisimman hyvä lähtökohtaisesti
- Tärinänvaimennusmekanismi on suotavaa, etenkin jos joudutaan kuvaamaan käsivaralta. Sillä saa aukon tai pari lisää valovoimaa.
- Linssikorkki on syytä olla (siihen päähän linssiä joka tulee kameraan kiinni). Toiseen päähän linssiä olevaa muovista linssisuojaa en pidä omissa linsseissäni
- Laadukas lasisuoja linssiin jotta linssin lasiin osuva kolhu rikkoisi tuon n. 100e suojalasin eikä sitä 1000-3000+ eur objektiivia. Itselläni esim Rodenstock Digital Pro UV/1x suoja Canonin 70-200mm teleobjektiivissa


SALAMAVALOT:

JINBEI HD 610 TTL HSS
JINBEI DISCOVERY 600
-Mikäli käytät erillisiä salamavaloja niin niille tarvitset tukevat jalustat ja painoa jalkojen päälle.

ÄLÄ TEE NÄIN :) Otettu hetkeä ennenkuin tuuli tarttui
varjoihin ja kaatoi molemmat salamat.
Sen jälkeen jalustoissa oli painot :)

SALAMAVALOJALUSTAT:

Dimi Doukas valokuvaus salamajalusta
Salamajalustan on hyvä olla riittävän tukevaa
tekoa ja noustava pariin metriin

Jinbei 220, jotka Jinbei korvannut 230 mallilla
DBJ-1 Boom , jossa on vastapaino. Tämä on tarkoitettu etenkin ylhäältä päin valaistessa käyttöön.
- Valoa hajottavat sateenvarjot ovat purjeita silloin kun tuulee. Jalustoissa pitää olla REILUSTI painoa pitämään jalustat pystyssä kun tuuli tarttuu purjeisiin :) Opin tämän kun pari 500e/kpl maksavaa Jinbei HD 600 salamaa otti tuulta valoa hajottaviin läpiammuttaviin sateenvarjoihin ja kaatuivat kolisten betonilaatoitukselle.
- Olen käyttänyt painoina vesikanistereita jotka narulla laittanut roikkumaan matalalle jotta painopiste pysyy aivan jalustan juuressa. Kankaiset hiekkasäkit myös hyviä, mutta yleensä vettä on paikanpäällä helpompi saada kuin hiekkaa. Eikä hiekkaa tai vettä painoa varten taas viitsi kuljetella mukana.

KASSIT/LAUKUT:

Manfrotto jalustapussi ja enää ei tarvitse kantaa niitä joka
suuntaan sojottavia jalustoja kainalossa

Manfrotto LBAG110 
Tamrac kameralaukku (Hakusessa toinen malli johon saisin kaksi ammattirunkoa ja linssit samaan laukkuun - tiedän mallin, mutta se poistui jo Tamracilta)
Crumpler varustelaukku (Isomman koulurepun kokoinen)



TAUSTAT/TAUSTAKANKAAT:

- Sama juttu kuin sateenvarjoissa. Ovat pienessäkin tuulessa purjeita ja kaatavat jalustat. Syytä sitoa kiinni johonkin tukinaruilla ja laitettava painoa jalustoihin.
- Olen käyttänyt painoina vesikanistereita jotka narulla laittanut roikkumaan matalalle jotta painopiste pysyy aivan jalustan juuressa. Kankaiset hiekkasäkit myös hyviä.


VUODENAIKOJEN JA SÄIDEN ERIKOISHAASTEET


KESÄ JA AURINGONPAISTE:

Dimi Doukas valokuvaamassa
Kesällä auringon paiste sekä hyönteiset aiheuttavat
omat juttunsa jotka täytyy huomioida

- älä katso kameran optisen etsimen (lasinen etsin) ja objektiivin läpi suoraan aurinkoa!!! Jos kuvaat suoraan aurinkoa niin että auringon on tarkoitus näkyä kuvassa niin katso otettavaa kuvaa kameran LCD näytöltä niin et vahingoita silmiäsi.
- LCD näytön lukeminen onnistuu helposti auringonpaisteessa kun hommaat LCD-näyttöösi Kinotehnic LCDVF eli LCD Viewfinderin (kameramallikohtainen, joten valitse oikea). Ja kun huomaat kuin terävä ja kirkas kuva on, niin käytät sitä myös sisällä. 'Laitteen' saa kiinni ja irti helposti sillä se kiinnittyy magneettisesti mukana tulevaan metallikehykseen joka liimataan LCD:tä reunustamaan.
- Objektiiveihin on saatavana häikäisysuojia eli mustaa muovia olevia kappaleita jotka jatkavat objektiivia pidemmäksi ja estävät hajavalon pääsyn objektiiviin. Itse olen luopunut näiden käytöstä koska olen saanut ne zoomeissa liian monta kertaa kuvaan mukaan. Lisäksi laajakulmaisissa linsseissä tällaista mahdollisuutta ei olekaan. Sen sijaan niissä tilanteissa kun aurinko tai joku muu kirkas spottimainen valonlähde meinaa häiritsevästi luoda valopeiton kuvaan niin vien käden varjostamaan objektiivia ja katson LCD näytöltä milloin käteni katoaa kuvasta (ja muistan vielä että omassa kamerassani LCD näyttö näyttää vain n. 98% lopullisesta kuva-alasta, eli otan kädellä vielä parisenttiä lisää etäisyyttä siitä kohtaa missä käsi katoaa LCD näytön reunalta. Häikäisysuojan voi myös käyttää esim. heijastinta, erityisesti jos kuvaat yksin niin kolmionmuotoinen käsikahvalla varustettu heijastin on siihen kätevä. Itselläni ei tuollaista ole tullut hankituksi joten varjostelen yleensä omalla kädellä. Tai jos paikalla on toinen henkilö niin pyydän häntä pitämään jotain A4-paperia tai muuta käsillä olevaa varjona.
- Jos on todella kova helle niin kun et kuvaa, laita laitteet varjoon. Akut kuumenevat käytännössä yli suositusrajojen jos ne on suorassa helleauringossa useamman tunnin. Äläkä pliis jätä kalliita laitteita auton kojelaudalle tai penkille auringonpaisteessa sillä se on sama kuin laittaisit ne uuniin. Myöskään muistikortit eivät tykkää hyvää liian kuumasta vaan pahimmillaan kuparijohtimet voivat lämmön vaikutuksesta vääntyillä ja irrota kortin sisällä ja lakata toimimasta kuten olisi tarkoitus.
- Pidä juomapullo aina mukanasi. Mistään hienoista välineistä ei ole hyötyä jos Sinulla lakkaa pää toimimasta helteessä nestehukan vuoksi. Ja huolehdi että olet itsekin riittävästi varjossa ettei koko kuvauskeikka keskeydy auringonpistokseen.
- Varaudu vuodenajan mukaan hyttysiin, mäkäräisiin ja muihin öttiäisiin. Olen kuvannut useamman kerran sellaisessa hyttys- ja mäkäräparvessa että ne tunki jo suuhunkin. Se on kyllä jo todella häiritsevää eikä kuvaamisesta meinaa tulla mitään muuta kuin huitomista. Ötökkäaineet auttaa jonkin verran.


VESISADE (Kevät/Syksy):

Valokuvaaja Dimi Doukas - sadetta pitämässä autossa
Välillä vettä saattaa tulla enemmän kuin olisi tarpeen
- silloin ei auta kuin odottaa autossa että sade menee ohi
- kameran ja objektiivien on syytä olla vähintään roiskeveden kestävä eli roisketiivis. Tämä on syytä olla mielessä jo hankintavaiheessa. Siitä joutuu maksamaan enemmän mutta se on sen arvoista ja sitä varten kannattaa vaikka säästää vielä hieman kauemmin että saa sellaisen hankittua. Jos tiedät kuvaavasi vain ja ainoastaan sisätiloissa niin silloin se ei ole ihan niin tarpeen. Toki on olemassa kaikenlaisia suojia ja koteloita kameroille, mutta mitä vaikeammin kameran säätöihin on mahdollista päästä käsiksi sen enemmän huomio kääntyy pois kuvaamisesta. Itselläni Canonin Mark III ja Mark IV sekä objektiivit jotka olen niihin ostanut eivät sadetta pelästy ja se on ollut hyödyksi monta kertaa. Tällöin ei tarvitse lopettaa kuvaamista ensimmäisten pisaroiden pudotessa taivaalta. Kuvata voi sateessakin niin kauan kuin linssiin ei tule liikaa pisaroita. Ja ennen kuvaamista voi pyyhkäistä puhtaalla linssiliinalla muutamat pisarat pois. Älä kuivaa linssejä koskaan esim paidallasi koska paitaan on voinut tulla ilmasta hiekkapölyä tms joka hioo linssiä ja pilaa sen ennenpitkää. Objektiivit ovat yleensä kallein ja hyvin hoidettuna pitkäikäisin asia kameralaukussa, joten niistä on syytä pitää erityistä huolta. Kamerarungot vaihtuu, objektiivit ei - hieman yksinkertaistaen :)
- Ukkosella mene autoon tai rakennuksen sisälle, pois aukealta ja älä kanna 2m pitkää hiilikuituista tai metallista kameran jalkaa pystyssä koska silloin se on kuin sateenvarjo tai golfmaila jotka myös ovat kuin ukkosenjohdattimia. Kasaa jalusta ja kanna sitä alempana ja lähellä itseäsi. Mutta siirry lähestyvien ukkosien alta pois jo niin aikaisin ettei riskejä salaman iskusta edes synny.
- Jos olet kuvaamassa jossain missä et saa tavaroita sateelta suojaan niin pidä mukanasi pientä pressua, sadetakkia tai sateenvarjoa jonka saat laukkujen päälle suojaksi. Mutta huomaa että jos sataa paljon niin maa kastuu ja sen myötä kaikki maassa oleva. Eli kevyet suojaratkaisut toimivat vain nopeasti ohimeneville tihkusateille. On hyvä jos laukut ovat itsessään roiskevedenpitäviä, kuten usein isompien kameralaukkumerkkien tuotteet ovat, vetoketjuja myöten. Mitkään niistä ei kylläkään pidä vettä jos kassin pudottaa laiturilta tai veneestä veteen - joten vältä sitä :)
- Ennen pitkää vesi menee joka paikkaan, joten jossain vaiheessa on vain pakko lopettaa kuvaus ja odottaa että sää paranee. Ulkokuvaaminen on aina kuitenkin säästä riippuvaista.


LUMI JA PAKKANEN


Kun pakkasta on 30 niin oma hengitys huurruttaa kameran ja
nenä meinaa paleltua koskettaessaan kameran metallista runkoa. Kieli on pidettävä suussa :)
- Lumi menee joka paikkaan ihan siinä missä vesi. Etenkin jos joudut kulkemaan metsässä jossa on matalia pieniä kuusia ja oksat ovat kauniisti lumen peitossa. Olen kävellyt juuri tuollaisten joulukuusten välistä kun niitä on ollut tiheässä tai on vain pitänyt päästä tiettyyn kohtaan kuvaamaan. Ja sen jälkeen on sekä kameralaukut että pipot ja vaatteet vuorattu oksilta varisseella lumella. Ja kun sataa lunta ja tarvitsee vaihtaa objektiivi niin siinä saakin mennä jos jonkinlaiseen suojaavaan asentoon ettei lunta leijailisi kameran ja objektiivin sisään. Silloin on hyvä että objektiiveissa on suojakorkit (siis siihen päähän joka kiinnittyy kameraan).
- Itselläni on kamerassa akkukahva, jossa on kaksi akkua. Lieneekö Canonin akut vain sen verran hyviä, mutta ne eivät ole pakkasta juuri pelästyneet ja ovat kestäneet hyvin 5-6 tunnin kuvauksen 30 asteen pakkasessa ilman että on tarvinnut akkuja vaihtaa. Mutta en tietenkään lähde moisiin kuvauksiin yksien akkujen varassa vaan pidän vara-akkuja vaatteideni sisällä niin että ruumiinlämpöni pitää ne lämpimänä. Periaatteessa on hyvä jos akut laittaa tiiviiseen muovipussiin sillä akkujen sisällä on usein syövyttäviä aineita, mikäli akkuun tulisi vika ja se alkaisi vuotaa. Itse olen kylläkin mennyt ns. riskillä eli ne eivät ole minulla olleet missän sen kummemmissa suojissa.
- Yksi keino estää objektiivien huurtuminen kun ne tuo pakkasesta sisälle lämpimään on sulkea ne tiiviiseen muovipussiin pakkasessa ja tuoda sitten sisälle ja antaa lämmetä hiljakseen. Itse olen tuonut ne sen kummemmin sulkematta pusseihin tai tekemättä muitakaan temppuja. Eikä tuota ongelmaa ole juurikaan ollut. Saattaa olla että objektiivini ovat tältä osin olleet niin laadukkaita että sama ei toimisi jollain toisella objektiivilla. Käytännössä minulla on näillä kuvausreissuilla ollut 3 linssiä mukana ja tämä on koskenut niistä kaikkia. Mutta jos objektiivit huurtuisi niin odottaminen auttaa. Eli silloin on syytä irrottaa objektiivi ja antaa huurun haihtua molempien päiden laseilta. Kun objektiivi saavuttaa lähes huoneen lämmön niin silloin viimeistään on huuru tiessään. Vältä oman hengityksesi aiheuttamaa huurtumista sekä sisällä mutta varsinkin kylmässä ulkona. Se on yleensä itselläni ainoa joka aiheuttaa vähintäänkin optisen etsimen huurtumisen kun nousen katsomaan kameran yli kuvattavaa kohdetta ja hengittelen siinä sitten suoraan etsimeen :)
- Kovilla pakkasilla kamera todellakin muuttuu niin kylmäksi ettei siihen meinaa pystyä koskemaan. Sormet jäätyy. Olen käyttänyt sormikkaita jotka löysin Motonetista, jossa on vain 3 sormea (peukalo, etu- ja keskisormi) sormenpäistä paljaana ja loput sormet ovat sitten kokonaan suojattu. Olen yrittänyt käyttää kameran nappeja ja säätimiä sormikkailla, mutta se ei vain toimi. Tuo onkin ongelma kun pakkasta on riittävän paljon. Sormet nimittäin paleltuvat todella herkästi ja nopeasti. Sain sormenpäihin jo kertaalleen rakkulat kun palellutin ne kameran napeilla.
- Kameran jalusta toimii paksussa hangessa myös tunnustelukeppinä, kun pitää selvittää onko hangen alla tukevaa maata jolle astua (vai kivi, tai kuoppa tms)

Dimi Doukas valokuvaamassa tsasounoita
Nämä pienet kuuset varmistavat sen että kameralaukku
ja kaikki muutkin paikat on täynnä lunta

- Kuvatessa lumihangessa, etenkin jos hangen alla on puiden oksia (kaatunut puu) tai jotain varvikkoa, saattaa käydä niin että kameran jalusta jää yhdestä jalastaan jumiin. Käytännössä se jää kiinni jalan kumitulpasta joka on jalan päässä. Tällainen kumitulppa jäikin minulla eräällä reissulla jonnekin lumen alla olevan kaatuneen puun oksiston uumeniin eikä olisi löytynyt kuin seuraavana keväänä. Ja kun sitä ei ole niin kohta onkin ongelmallista jos pitää kuvata jossain missä ei saa naarmuttaa alustaa/lattiaa. Niinpä opin että ostan ja pidän mukana varatassuja. Niitä myydäänkin yleensä kolmen seteissä, eli kun laitoin yhden sen hävinneen tilalle niin varalle jäi kaksi, jotka nyt kulkevat aina mukana varustekassissani.
- Kun lunta on tarpeeksi, tulee hangessa kävelystä aika ikävää kun jalka uppoaa polvea tai reittä myöten ja kun jalan vetää hangesta ylös niin kenkä on täynnä lunta. Lisäksi tällainen kävely kameralaukun ja jalustan kanssa on todella raskasta. Ratkaisu tähän on lumikengät. Mielellään sellaiset jossa kantapään saa irti, eli vain varvasosa on kiinni lumikengässä. Tällainen ominaisuus löytyy vähän kalliimmista lumikengistä. Etu on siinä että kävely on kevyempää eikä jalkoja tarvitse nostella niin paljon kuin sellaisessa mallissa missä lumikenkä on kuin liimattu jalkapohjaan.
- Lämmin kerrospukeutuminen, housut takki joissa on hihoissa ja lahkeissa lumistopparit. Takki missä on löysä huppu. Hyvät ja paksupohjaiset, vedenpitävät kengät (äärimmäisiin pakkasiin soveltuvat retkisaappaat ovat hyvät ja niitä saa muutamilla kympeilläkin). Sen verran reilun kokoiset että sisään saa tarvittaessa vielä villasukankin. Ja sellaisen jossa varren suun saa kiristettyä kiinni ettei lunta pääse sisään.

Dimi Doukas - tsasounakuvausreissun eväshetki
Evästuokio silloin kun on ollut mikro käytetttävissä

EVÄÄT:

- Juomista tulee olla koko ajan saatavilla.
- Evästä jolla jaksaa ja joka on helppo ja nopea kuvauksen lomassa syödä. Itse suosin esim. Elovenan kauraeväskeksejä ja hedelmiä sekä (vuodenajasta riippuen suklaapatukka - eli ei toimi hyvin kesällä).
- Autossa minulla on 'autojääkaappi' tai oikeammin se on viileä-/lämminkaappi, jossa voi valita haluaako että se pitää sisällä olevan tuotteet kylmänä vai lämpimänä. Yleensä pidän sitä viileällä ja säilytän sellaisia jotka muuten helpommin pilaantuisi tai sulaisi.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti